Swift

10 Binatang Pelik

10 Binatang Pelik!


1. Penis Snake

Ular pelik tanpa mata ni sebenarnya bernama Atretochoana Eiselti. Ular ini besar dan mempunyai kepala yang rata.

2. The Saiga Antelopew

Binatang ini digelar Saiga, dijumpai di persekitaran Eurasian steppe, ia dikenali kerana keunikan yang ada padanya. Bersaiz besar, mempunyai hidung yang lentur dan unik luarbiasa!

3. The Blue Parrotfish

Ikan berwarna biru terang ini boleh dijumpai di lautan Atlantic, meluangkan 80% masanya untuk mencari makanan.

4. Indian Purple Frog

Spesis katak ini dijumpai di India, mempunyai badan yang mengelembung dan mempunyai muka seperti tikus. Katak ini hanya kepermukaan bumi selama 2 minggu setahun.

5. Blob Fish

Ikan yang amat jarang dijumpai ini ialah ikan lautan dalam, dikategorikan dalam spesis keluarga Psyschrolutidae. Ikan ini hanya boleh didapati di lautan antara Australia dan Tasmania.

6. The Gerenuk

Gerenuk yang juga digelar Waller's gazelle ialah binatang yang beleher panjang, seakan rusa jika dilihat sekali imbas. Binatang ini boleh dijumpai di afrika, Somalia, Djibouti dan di Barat.

7. Okapi

Binatang yang seakan kuda belang(Zebra) ini bernama Okapi Johnstoni yang hidup di utara Demokratik republik Conga, Afrika.

8. Contor's Giant Softshelled Turtle

Contor's Giant SoftShell yang juga digelar Asian Giant Softshell Turtle ialah salah satu spesis Freshwaterturtle. Mempunyai cengkerang yang lembut, keadaannya seperti lendir,berkepala luas dan bermata kecil.

9. Sea Pig

Namanya sudah menunjukan bahawa haiwan ini seperti babi, tetapi hidup didalam dasar laut. Sea Pig tergolong dalam keluarga Elpidiidae.

10. Gobi Jerboa

Gobi Jeboa ialah spesis tikus dalam keluarga Dipodidae, seperti sekor kanggaroo kecil, dijumapi hanya di China dan Mongolia.

You Might Also Like

0 comments

Flickr Images