Swift

5 Wanita Yang Paling Berkuasa Di Malaysia

5 Wanita Yang Paling Berkuasa Di Malaysia

1. Y.A.Bhg Datin Seri Paduka Seri Rosmah Mansor
 

Isteri kepada Perdana Menteri Malaysia yang ke-6, Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak. Rosmah berkawin dengan Mohd Najib pada tahun 1987, ketika Najib masih memegang jawatan Menteri Belia dan Sukan. Beliau Memegang ijazah dalam bidang
sosiologi antropologi dari Universiti Malaya dan memegang Master dalam bidang Sosiologi Pertanian dari Louisiana State Universiti.

2. Tan Sri Dato' Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz
 
 
Tan Sri Dato' Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz ialah pemegang jawatan gabenor Bank Negara Malaysia yang ke-7. Dia memegang jawatan ini sejak mei 2000 lagi, dan merupakan wanita pertama yang memegang jawatan tersebut.

3. Tan Sri Dato' Seri Michelle Yeoh


Tan Sri Michelle Yeoh Choo-Kheng merupakan seorang pelakon Malaysia yang terkenal di taraf antarabangsa. Beliau terkenal dengan melakukan lagak ngeri sendiri dalam filem aksi Hong Kong pada awal tahun 1990-an di mana ianya membawa beliau menjadi terkenal.

4. Dato' Ambiga Sreenevasan


Dato' Ambiga Sreenevasan lahir pada tahun 1956, merupakan seorang peguam berkhidmat sebagai Malaysia Bar Council pada tahun 2007 sehingga 2009. Beliau mempraktikan undang-undang, menjadi pegumabela dan peguamcara sejak Mac 1982, merupakan pengasas Sreenevasan, Advocates & Solicitors.

Y.B Nurul Izzah binti Anwar


 
Nurul Izzah binti Anwar di lahirkan pada november 19, 1980, merupakan salah satu peneraju politik Malaysia di bawah naugan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Memegang kerusi parlimen untuk Lembah Pantai. Dia merupakan anak kepada Anwar Ibrahim, Bekas timbalan Perdana Menteri Malaysia dan sekarang merupakan Ketua Pembangkang iaitu PKR.

 

You Might Also Like

0 comments

Flickr Images